måndag 16 juli 2012

Saltkråkan Race i Stockholm, liten förändring i stor tradition?

SSF's blogg har nu kommit upp i runt 1300 sidvisningar så jag hoppas här kunna nå de som möjligtvis har missat mitt nödrop via mail:

Hej Östkust skutor!
Ikväll blev jag uppringd av Peter Rundström som påminde mig om "Hur var det vi sa med Saltkråkan?" och jag måste be om ursäkt för att jag inte har följt upp alla bollar som jag har satt i rullning! (Tyvärr har jag haft den tendensen på alla tre fronter inom SSF, på Ellen och på tredje jobbet som barista - att komma hem med för mycket energi och nya idéer från en utomlandsvistelse och sen ha för mycket samtidigt att jag glömmer hälften och skapar smått kaos...!!)
Nu hoppas jag att kunna reda lite ordning i den förvirring jag möjligtvis har bidragit till!

SÅ här är det, kortfattat:

Peter (från Constantia) skrev i våras om att lägga Saltkråkan helgen 28-30e september istället för första helgen i oktober 5-7 (se kursiverad text nedan)
Vi diskuterade detta byte under ett improviserat möte på Beckholmen - se "protokoll" från den 9e mars: http://ssfseglamera.blogspot.se/2012/03/sammanfattning-av-mote-kring.html

MEN - jag, min dummer, glömde anteckna vad som sades just runt den punkten... och kan inte riktigt få någon ordning på alla mailväxlingar fram och tillbaka -
Det jag kan se på Ellens bokningar är att Saltkråkan ändå har planerats till 5-7 oktober
men jag hoppas nu att jag kan nå alla trots seglingar och semestertider för att se vad ALLA tycker om denna eventuella ändring, se argumenten nedan och använd er av FORUMET PÅ SEGLASKUTA.SE för att ge er åsikt och uppdatera om hur det ser ut för er skuta så ska jag sen försöka fungera neutral medlare mellan våra kaptener!

Bästa hälsningar
en brådmogen styrelseledamot och stiftelserådsmedlem
Kiki Beije


Peter Rundström skrev den 7e februari 2012
Hej Skutvänner!

Det kan tyckas avlägset med
Saltkråkan, men det kan ju vara bra att börja
planera i tid i år.

Jag har en första fråga om datum. Vi brukar ju ha första helgen i oktober

oavsett när under helgen eller dagarna före den 1:a inträffar. Förra året
var det ju 30 sept - 2 okt-helgen.

I år inträffar ju den 1 oktober på en måndag då det är skottår.


Ska vi då ta den första helgen i oktober så blir det i så fall 5-7 oktober.


Jag skulle dock vilja föreslå helgen innan 28-30 september av två skäl.



1. Inom ungdomssamarbetet USSO - Unga Svenska Skutseglares Organisation

har det förekommit diskussioner om att som ungdom kunna delta i både
Saltkråkan
och Västkustskutornas årliga Skutträff för att knyta ihop
Skutsverige. Skutträffen på Västkusten genomförs alltid första hela helgen
i oktober. Förra året fanns den chansen då de låg på olika helger och vad
jag förstår så var det flera från ostkusten som deltog på västkusten.
Marknadsförs det mera borde det kunna utvecklas mera.

2. Constantia brukar helgen efter
Saltkråkan ha en medlemssegling till
Äppelmarknaden på Grönsöö slott utanför Enköping och de har beslutat att
den i år blir den 7-9 okt. Och vi vill gärna delta i både Saltkråkan och
Grönsöö.

Vad säger ni?


Mvh


Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar