fredag 9 mars 2012

Sammanfattning av möte kring ”arbetsgrupp” för Östkust-skutor 8 mars 2012, Stötteboden, Beckholmen

Representerade skutor:
Sunbeam – Per Jonsson, Peter Hellerdt, Ture Sahlén, Jan Hedegård, C-G Velin
Ellen – Hasse Rudeberg, Peter Munkert, Kiki Beije
Constantia – Mattias Malmborg
Amber – Thomas Nilsson
Shamrock – Leif Franzén
Ariel – Helge Skärlén

Tack för ett givande och inspirerande möte!
Kiki Beije, styrelseledamot i Sveriges Segelfartygsförening/jungman på S/Y Ellen

Eftersom jag ännu inte har vant mig vid det formella protokoll-skrivandet så föredrar jag att sammanfatta gårdagens möte i brevform!
Som jag förklarade för de närvarande på mötet så har vi inom SSF's styrelse diskuterat bildandet av en ”kommitté” på östkusten för att underlätta kommunikation och främja samarbeten mellan skutorna i Stockholmsområdet. Idéen är inte att skapa en ny förening utan enbart samordna skutorna under BDF, som är sektionen inom SSF på östkusten.
Under mötet diskuterade vi hur man enklast ska samordna och hålla kontakten inom denna arbetsgrupp och vi kom fram till dessa förslag:
  • Låta varje skuta välja EN representant som ingår i arbetsgruppen, en kontaktperson som är uppdaterad om när/hur/var skutan seglar och som är verksam på skutan året om.
  • Hålla en aktualiserad kontaktlista till dessa personer med direkt e-mail och telefonnummer så att det smidigt går att nå den skuta som man önskar samordna en segling eller besättningsutbyte med.
  • Anordna en skut-helg likt Saltkråkan på vår/försommar fast med utbildningar i sjösäkerhet, HLR och utbyte mellan skutorna. Helge erbjöd sig att hålla kontakt med Kustbevakning, Sjöpolis och då även Sjöräddningssällskapet för medverkan under denna helg. Förslagsvis i slutet av maj eller första helgen i juni. Kanske redan i vår 2012? Eventuellt 19-20 maj på Låren som erbjuder en stabil betongkaj.

På mötet var främst skolsegelfartygen representerade med undantag från Amber (representera av Thomas Nilsson) och detta beror på att jag som anordnade detta möte drog ihop trådarna ganska hastigt och hade då inte uppdaterade mailadresser till de mindre privata skutorna. Med detta sagt vill jag understryka att ALLA skutor i Stockholm och dess omnejd är välkomna i ett sådant samarbete och jag hoppas att vi kan fastställa en representant från varje skuta, såväl privat som stiftelse, för det gynnar ju oss alla att utbyta kunskap och anordna trevliga evenemang!

Det som vi alla enades om, är att det skulle underlätta att anordna utbildningar tillsammans för att öva med nödbloss, livflottar, brandsläckare o.s.v. så att man kan utbyta besättning mellan fartygen då man vet att alla har samma grund i säkerhetsutbildning och även kan erbjuda denna till nya rekryter! Visst vore det också intressant och nödvändigt för skutseglare som inte seglar med passagerare att öva på alla de olika momenten?
Efter en sådan helg skulle man kunna utfärda ett certifikat till alla deltagare och kanske även ordna så att en läkare kan närvara för att utfärda hälsointyg för sjöfolk.

Förutom gemensamma seglingar så kan det ju vara trevligt att anordna gemensamma arbetsdagar och utnyttja Beckholmen för olika aktiviteter. Längre fram kanske man kan enas om ett system för att dra mer arbetskraft, t.ex. att en arbetsdag ger en gratis seglingsdag?
Sist men inte minst kommer vi då till den eviga frågan – hur ska vi nå ut med information?
Som vi har nämnt ovan så är det bästa alternativet att ha direktkontakt mellan personerna på skutorna (inte en info@mail) och förutom en maillista möjligtvis anordna en sida under Beckholmens hemsida, som är på gång, för att lägga ut aktuell information, där man kan annonsera om man vill göra en segling tillsammans med en annan skuta eller söker besättning!
Medan det är på gång så vill jag tipsa om att använda Unga Svenska Skutseglares organisation – USSO (Svenska STI youth) och deras nystartade hemsida där de har listat alla skutor i Sverige som arrangerar seglingar med olika grupper. Där kan man enkelt lägga upp artiklar, bilder och aktuella seglingar genom att kontakta Usso:
usso@stas.nu
eller skriva direkt till webmaster:
webmaster@seglaskuta.se


Vad vi ska kalla denna arbetsgrupp är ännu inte bestämt – kanske Stockholmsskutorna / Segling Östkust?
Detta första möte var en tändande gnista för att se vad det finns för intresse av ett samarbete, förhoppningsvis så kommer jag lyckas nå ut till alla skutor inför nästa möte och då kan vi enas om en stadigare grund för gruppen.
Tills vidare så kan ni skicka till mig den information som ni vill ha ut så ska jag göra mitt bästa för att se till att alla får del av den: be.kicki@gmail.com
Jag kommer även att posta uppdateringar på SSF's blogg: www.ssfseglamera.blogspot.com

Kontakta mig ang frågor om samarbetet!

Med vänliga hälsningar
Kiki Beije
Sveriges Segefartygsförening

2 kommentarer:

  1. SSF var en gång en ganska stor förening, där vi som inte direkt representerar en viss skuta, men är entusiaster för de svenska segelskutornas bevrande och aktivitet hade en stor betydelse. Själv har jag ju sedan mitt första möte med skutfolket i Karlskrona 1980 fått alla dessa goda vänner bland skutfolket samtidigt som jag bidragit med skrivande och skutboksarbeten i stor omfattning . Fotograferat och tecknat, i arbetsgruppen för montern på Allt för Sjön under många år. Hållit en massa föredrag om skutorna genom åren.
    Så när man vill bilda en aktiv ostkustsektion med Stockholm som en form av nav, då skulle det varit väldigt trevligt att varit inbjuden, nu hoppas jag att vi som länge visat stort engagemang för skutorna, utan att ha en egen, också kan "komma med i båten".

    SvaraRadera
  2. Självklart ska alla SSF's medlemmar ha en chans att komma med på båtarna - ett alternativ är att lägga upp de kommande seglingarna på seglaskuta.se och att genom den kanalen anmäla sig till de båtar som tar extra passagerare. När det kommer till själva arbetsgruppen så anser jag att man ska hålla det till de som driver båtarna, och där också till EN kontaktperson, med erfarenhet av stora grupper så brukar det vara lättare att komma fram till beslut och se till att var och en gör sin del om det är en mindre grupp som driver på resten av verksamheten!
    Mvh
    Kiki Beije

    SvaraRadera