onsdag 29 februari 2012

Akvarell av Kastellholmen och gamla Djurgårdsvarvet


Hej!

Vet inte om jag hamnat rätt, men kanske kan en publicering av min lilla miniatyrakvarell (5 x 9 cm) som jag bifogar här i pdf-format kan lösa mitt problem.

Bilden från 1850 föreställer Kastellholmen, gamla Djurgårdsvarvet (nuvarande Gröna Lund) och Beckholmen med ett antal segelfarkoster. Men vad hade man på den tiden för segelbåtar? Nöjessegling fanns väl inte då och småbåtarna var kanske hemmabyggen.

Men fanns det namn på de typer av farkoster som visas? Brigg eller bark bakgrunden? Liten klyvarskuta eller roslagsskuta eller rent av en liten slup i mitten? Vad är det för liten tvåmastad båt till höger, med årorna ute? Och långt borta till höger en segelbåt med ett segel som en romb?

Kan du tipsa om jag är helt ute och seglar? Har ni medlemmar som sitter inne med sådan här gammal kunskap?


Vänliga hälsningar,
Gerhard Schönbeck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar